23 motorcykler på 20 år

Nogle drømmer om at kunne tørne ud hvert forår på en ny motorcykel.

En uopnåelig drøm for de fleste, men ikke for Jan Abildgaard.

I 20 år har han været kunde hos Rydbergs MC og i de 20 år er det blevet til 23 handler.

Selv om Jan kommer fra Ålborg, bliver det alligevel til 6-8 årlige - mindst - besøg hos Rydberg.

Måske for at få lavet lidt service, måske bare for at snakke.

Og det ender så ret tit med en handel også.

Omkring 150 gange har Jan Abildgaard taget en smut til Aidt.

Denne VN2000 kunne meget nemt gå hen og blive Jan Abildgaards 24. motorcykel på 20 år.​

Personligt forhold

- Normalt har jeg en motorcykel højst et år, men jeg har også opnået at have tre forskellige på et enkelt år, fortæller han.

- Man skal jo heller ikke have den så længe, at man får et personligt forhold til den, så er det ikke så nemt at skille sig af med den. Man skal af med den hurtigt, ellers kan man ikke nænne det, forklarer han.

I tidens løb er det - med hans egne ord - blevet til alt fra en CB 400 til en Gold Wing 1800.

Og ikke kun Honda, også Kawasaki ind imellem.​

På vej til Italien på en GW 1800 i 2010.
Forhindringer kan der være mange af på de smalle bjergveje,

- her dog undtagelsesvis én med autoværn.​

Lige nu er det en NC 700, han kører på, og den har han ejet mere end et halvt år, men ellers er udviklingen gået i retning af store touring-maskiner, som får lov at strække ud, når Jan og konen kører ned til den campingvogn, de har stående ved Gardasøen. Det er blandt andet foregået på en ZZR 1400 og en GW 1800 tidligere, men i år bliver det nok i bil.

NC 700'eren agter han nemlig at beholde hele sommeren, bedyrer han.

Indtil det modsatte er bevist, tilføjer han lige og garderer sig på den måde.

Og der går da heller ikke længe, inden han prøvesidder en VN 2000 i udstillingen hos Rydberg, mens denne historie bliver til - uden at købe den, skal siges.

Fra øverst venstre: CBF 900 Hornet, som Jan Abildgaard nåede at eje to gange i løbet af 2005. Han havde den uden afgift, byttede den så væk, men byttede den så tilbage igen og betalte afgiften, så han kunne bruge den.
Derefter en CBF 1000 ved Gardasøen i september 2007, CBF 1000 april 2009,

Nederst: CBR 600 august 2004 og VN 900 august 2007.​

Den vil jeg ha'

- Hvis jeg kommer herned, og er der én, jeg vil have, ja, så bytter vi. Og nej - det er ikke helt gratis at bytte motorcykel så tit, siger Jan Abildgaard om sin lidt usædvanlige "last".

- Jeg tager ikke herned for at købe en anden motorcykel, men det er mere end én gang sket, at jeg er kommet for at få skiftet et bagdæk og så kører hjem på en ny cykel istedet for. Impulskøb kan man vel kalde det, siger han.

Blå avis under armen

Jan Abildgaard husker ikke helt, hvorfor han fandt Rydbergs MC for 20 år siden.

- Det var noget med Den Blå Avis, - internettet fandtes jo ikke dengang, husker han.

Han havde en Yamaha ZX 550, og der var ikke rigtig nogen på Ålborgkanten, der ville tage den i bytte og give nok for den. Det ville Henrik imidlertid, og så var der det, at han havde en CBR 1000, jeg bare måtte eje.

De fleste kunder kom med Den Blå Avis under armen dengang, bemærker Henrik Rydberg.

Service og betjening

God betjening og fair priser er det, Jan Abildgard mest vil fremhæve hos Rydbergs MC.

- Og så er der jo den måde, man altid bliver taget imod på, tilføjer han.

Derfor er det, han også tager turen til Rydberg, selv om han egentlig ikke har noget ærinde.

Når han kører hjemmefra i hvert fald.

Fart i bjergene

De mange ture til Italien giver mange gode køreoplevelser - også dramatiske.

Engang gik det ned ad et bjerg.

Hårnålesving, ingen autoværn, fruen bagpå og dertil fuld oppakning.

- Så blev vi indhentet af en italiener, og han skulle jo ikke lige forbi. Jeg satte farten lidt op. I et sving var vi så langt nede, at hele siden blev ridset. Bagenden løftede sig, men vi væltede ikke. Kort efter smuttede italieneren forbi på sin Ducati, åbent visir, stort smil og tommelfingeren op. Så mente min kone nok, vi kunne køre lidt langsommere det næste stykke vej, lyder jans beretning.

Kørsel i de italienske bjerge har altid været en spændende udfordring​

Spændende var det også på en tur over Passo Stelvio - 2757 meter over havet - med så tæt tåge, at det eneste sted, man kunne se vejen, var på gps'en. På den ene side klippevæg, på den anden side 200 meters frit fald og intet autoværn.

Jo man oplever lidt af hvert, når man skal køre så meget på så mange motorcykler.

For nok er Italien godt, men endnu en tur til Rydbergs MC er heller ikke dårlig, og det kunne jo være, at der igen var en motorcykel, "man simpelthen måtte eje".

Jan kigger endnu en gang på fristelserne hos Rydberg, og Henrik er klar til en god handel.​

4.6 stjerner ud af 5 baseret på mere​ end 155 anmeldelser på Facebook

4.5 stjerner ud af 5 baseret på mere end 223 anmeldelserGoogle